Przewozy intermodalne polegają na wykorzystaniu różnych środków transportu w celu optymalizacji kosztów i czasu dostawy. Dzięki zastosowaniu odpowiednich rozwiązań, towar można w łatwy sposób przestawić z ciężarówki na statek lub pociąg. Sprawdź, jak dokładnie działa transport kombinowany, jakie ma zalety i dlaczego warto go stosować.
Łączenie różnych metod transportu umożliwia podniesienie konkurencyjność przedsiębiorstw transportowych i logistycznych. Mogą oni przewozić jednocześnie większe ilości produktów, co pozytywnie wpływa na koszty takiego rozwiązania. Jednocześnie transport kombinowany pozwala na odbieranie i dowożenie towarów prosto pod drzwi klienta.
Definicja transportu kombinowanego to transport ładunków wykorzystujący więcej niż jedną gałąź transportu. Oznacza to, że wykorzystanie jedynie pociągu oraz statku także podlega pod transport intermodalny. Jednak dużo częściej spotyka się przypadki, gdy produkty ostatecznie trafiają na ciężarówki. Mogą one bowiem dojechać w dowolne miejsce.
Zgodnie z dyrektywą 92//106/EWG najkorzystniejszy dla środowiska jest transport z pomocą kolei, statków lub żeglugi śródlądowej. Natomiast transport drogowy powinien służyć jedynie do pokonywania pierwszego oraz ostatniego odcinka trasy (odbiór oraz dowóz do klienta). Przy tym długość odcinka drogowego nie powinna przekraczać 100 km przy występowaniu kolei oraz 150 przy połączeniu z transportem morskim.
Przykłady transportu kombinowanego można mnożyć dziesiątkami. Najczęściej towar zabierany jest z punktu wyjściowego z pomocą ciężarówki i przewożony do punktu przeładunkowego. Tam zostaje załadowany na pociąg lub statek i w ten sposób pokonuje największą część trasy. W pobliżu miejsca docelowego zostaje znów przeładowany na TIR, by dojechać do magazynu klienta.
Przykładem może być przewóz produktów z Polski do Stanów Zjednoczonych. W fabryce gotowe elementy pakowane są do pojemnika przystosowanego do łatwych przeładunków. Pojemnik ten pakowany jest na ciężarówkę, którą przemieszcza się na najbliższą towarową stację kolejową. Tam dziesiątki takich towarów pakowanych jest na pociąg, który w ekonomiczny sposób może dotrzeć do portu morskiego w Gdańsku. Następnie kontenery zostają załadowane na duży statek transportowy.
Po dopłynięciu do brzegów Ameryki Północnej towar zostaje przepakowany znów na pociąg, który przemierza duże przestrzenie do konkretnego stanu. Tam zostaje rozładowany, a produkty znów pakowane są na ciężarówkę dojeżdżające do magazynu klienta.
Czy ciągłe przeładowywanie towarów z jednego środka transportu na inny ma sens? Jak najbardziej. Wśród najważniejszych zalet takiego rozwiązania można wymienić:
W efekcie korzystanie ze spedycji kombinowanej pozwala na oszczędności, zwiększenie konkurencyjności oraz mniejszej szkody dla środowiska.
Wykorzystywanie kilku gałęzi transportu do dostarczania towarów jest coraz częściej spotykane głównie ze względów ekonomicznych. Powstało wiele rodzajów tego typu usług. Każdy z nich charakteryzuje się określonymi możliwościami i zaletami. Który z nich jest najbardziej korzystny? Wiele zależy od towaru oraz trasy, jaka jest do pokonania.
W przypadku transportu intermodalnego wykorzystuje się wszystkie dostępne gałęzie transportu. Tym, co wyróżnia ten rodzaj spedycji, jest zastosowanie specjalnych pojemników. Może to być kontener dostosowany do różnych środków transportu lub przyczepa, którą można załadować na statek lub pociąg. Dzięki temu towar przez cały czas jest zapakowany do tego samego pojemnika, co ułatwia jego przeładunek oraz zabezpiecza przed uszkodzeniem.
O spedycji bimodalnej możemy mówić w przypadku wykorzystania dwóch środków transportu (najczęściej będzie to przewóz drogowy i kolejowy lub drogowy i morski). Wyjątkowo jednak nie występuje tutaj przeładowywanie towaru. Pojazd jest przewożony razem z ładunkiem statkiem lub koleją. Czasami razem z pojazdem podróżuje też kierowca, w innych sprawach ciężarówka przemieszcza się sama, a na miejscu czeka inny, podstawiony przez firmę kierowca.
Spedycja multimodalna polega na transporcie towarów przy pomocy minimum dwóch różnych gałęzi transportu przy jednoczesnym przeładowywaniu towaru z jednej jednostki ładunkowej do innej. Niezależnie jednak od ilości przeładunków i środków transportu, zawsze podpisywana jest jedna, ogólna umowa na transport.
Transportem kombinowanym nazywa się często intermodalny transport europejski. W tym systemie bez przeładowywania towaru ciężarówka przewożona jest przez kolej, żeglugę śródlądową lub morską przybrzeżną. W końcowej fazie produkty dowożone są ponownie poprzez transport drogowy, który umożliwia dotarcie do każdego miejsca.
Niezależnie od gałęzi transportu, towar przekraczający granicę musi przejść odprawę celną. Nie wszystkie agencje celne zajmują się jednak transportem morskim czy kolejowym. Z drugiej strony, agenci wyspecjalizowani w spedycji morskiej nie doradzają przy transporcie drogowym.
Agencja celna Embetim specjalizuje się we wszystkich środkach transportu. Nasi agenci posiadają wiedzę o aktualnych przepisach dotyczących procedur celnych stosowanych zarówno w transporcie lądowym, morskim, śródlądowym, jak i kolejowym.
Znamy też bardzo dokładnie najnowsze zmiany w prawie celnym, jakie zaszły w UK po brexicie. Oferujemy dzięki temu najszersze usługi dostępne dziś na rynku. Jeśli zajmujesz się transportem międzynarodowym lub często importujesz lub eksportujesz towary, warto rozpocząć współpracę z kompetentną agencją celną, jaką jest niewątpliwie Embetim. Zadzwoń do nas i sprawdź sam, co możemy Ci podpowiedzieć. Chętnie pomożemy Ci w zorganizowaniu pewnego i szybkiego transportu międzynarodowego.
Ze względu na to, że pierwszy i ostatni odcinek trasy pokonywany jest najczęściej transportem drogowym, najczęściej towar jest przeładowywany z ciężarówek na pociągi lub statki rzeczne czy morskie. Bardzo rzadko w transporcie kombinowanym wykorzystywane są samoloty, głównie ze względu na wysoki koszt transportu. W niektórych przypadkach, gdy konieczny jest szybki transport, jest to jednak główny środek transportu.
W przypadku dużych państw lądowych, jak Chiny czy Rosja, spotkać się można z przeładowaniem towarów z kolei na statki. W przypadku państw europejskich jednak częściej to ciężarówki dowożą ładunki bezpośrednio do portów morskich lub śródlądowych.
Transport kombinowany polega na spedycji towarów różnymi gałęziami transportu. W ten sposób można uzyskać duże oszczędności, a jednocześnie zwiększyć elastyczność logistyki.
Wyróżniamy przede wszystkim transport inetrmodalny. Charakteryzuje się on przewożeniem produktów w specjalnych pojemnikach, dostosowanych do różnych środków transportu. Najczęściej są to kontenery, które łatwo przeładować z ciężarówki na pociąg lub statek. Poza tym istnieje także spedycja bimodalna, gdzie towar podróżuje dwoma środkami transportu, a między nimi jest przeładowywany w tradycyjny sposób. W końcu w transporcie multimodalnym występuje dowolna ilość przeładowań ładunku.
Transport kombinowany nie zwalnia towaru z przejścia odpowiedniej procedury odprawy granicznej. Co więcej, czynności oraz wymagane dokumenty mogą się różnić w zależności od środka transportu. Dlatego korzystanie ze spedycji kombinowanej wymaga jeszcze lepszej znajomości przepisów celnych.
Niestety, większość agencji specjalizuje się w jednym środku transportu. Agenci bywają pomocni albo w transporcie drogowym, albo w morskim. Jednak nasza agencja Embetim doskonale orientuje się w przepisach dotyczących różnych środków transportu.
Dlatego też warto korzystać z naszych usług, gdy korzysta się z transportu kombinowanego. Nie będziesz musiał kontaktować się z różnymi agentami, by zadbać o bezpieczne przejście towaru przez kolejne granice. Natomiast wszystkimi przypadkami zajmiemy się osobiście – nasi agencji mają doświadczenie w odprawie celnej związanej z każdym środkiem transportu.
Cały czas powstają nowe centra przeładunkowe, co zwiększa atrakcyjność transportu intermodalnego. Posiada on wiele zalet i korzyści dla firm logistycznych. Dlatego też warto już dziś stawiać na tego typu rozwiązania. Zawiązanie współpracy z nami to dobry krok w logistykę przyszłości.